§ 41 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v znení neskorších predpisov
Základom dobrej a kvalitne poskytovanej opatrovateľskej služby je uspokojenie aktuálnych potrieb a požiadaviek nášho seniora v domácom prostredí s podporou jeho rodiny.
Pomocou opatrovateľskej služby v domácnosti sa Vám snažíme zabezpečiť, aby ste mohli viesť plnohodnotný život aj vo vyššom veku, aby ste mali pocit bezpečia, istoty a udržiavali si dobré vzťahy so svojou rodinou, či známymi.
V prípade záujmu o opatrovateľskú službu poskytovanú Strediskom sociálnych služieb Petržalka, s právoplatným rozhodnutím o odkázanosti na sociálnu službu nás kontaktujte osobne, telefonicky, prípadne elektronickou cestou.
Rozsah domácej opatrovateľskej služby vždy prispôsobujeme požiadavkám danej rodiny.
Našim základným cieľom je:
- umožniť dôstojný a pokojný život klientom v ich domácom prostredí,
- podporiť ich doterajší spôsob života a osobných návykov,
- poskytovať kvalitné a bezpečné sociálne služby vychádzajúce z ich individuálnych potrieb,
- vytvoriť podmienky na spoluprácu,
- vytvoriť atmosféru vzájomnej dôvery,ale hlavne zlepšiť kvalitu života Vašich blízkych.
Opatrovateľskú službu poskytujeme:
- Občanom na základe vydaného rozhodnutia o odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby (žiadosť o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu sa podáva na MČ Petržalka, Kutlíkova 17, Bratislava, 5.posch. č. dv. 519).
- Občanom s trvalým pobytom na území MČ Bratislava-Petržalka v domácom prostredí, priamo v byte alebo rodinnom dome v pracovných dňoch, maximálne 7,5 hodín denne.
- Občanom bez posúdenia odkázanosti na sociálnu službu, ak si budú platiť úhradu za sociálnu službu najmenej vo výške ekonomicky oprávnených nákladov.
Opatrovateľskú službu vykonávajú:
- Individuálne opatrovateľky (u 1 – 2 prijímateľov sociálnej služby).
- Terénne opatrovateľky (u viac prijímateľov sociálnej služby)
Výkon opatrovateľskej služby personálne zabezpečujú profesionálne opatrovateľky v rámci pracovnoprávneho vzťahu podľa Zákonníka práce. Opatrovateľský kurz je zárukou, že klientom odkázaným na pomoc bude táto služba poskytovaná na požadovanej úrovni, budú uspokojované ich individuálne potreby a chránené ich práva.
Nárok na opatrovateľskú službu má:
V zmysle platnej právnej legislatívy občan, ktorý je odkázaný na pomoc inej fyzickej osoby v nasledovných činnostiach:
- Sebaobslužných činnostiach: bežné úkony osobnej hygieny, kúpanie vrátane umytia vlasov, pomoc pri podávaní jedla a pri pití.
- Úkonoch starostlivosti o svoju domácnosť: práce spojené s udržiavaním domácnosti, príprava raňajok, príprava a varenie obeda, príprava desiaty, olovrantu,
donáška obeda,dovoz obeda do domácnosti, pranie osobnej bielizne, žehlenie osobnej bielizne a ostatnej bielizne. - Základných sociálnych aktivitách: sprievod na lekárske vyšetrenie, vybavovanie (predpis, donáška) liekov, pomoc pri vybavovaní úradných záležitostí, dohľad.
- Sociálnom poradenstve.
Donáška obeda
Jedným z úkonov opatrovateľskej služby je donáška obeda do bytu klienta bez ostatných úkonov opatrovateľskej služby.
Nárok na opatrovateľskú službu nemá občan:
- ktorý je celoročne umiestnený v domove sociálnych služieb,
- ktorého opatruje osoba, ktorá poberá peňažný príspevok na opatrovanie,
- ktorého opatruje osoba, ktorá poberá peňažný príspevok na osobnú asistenciu,
- ktorému bola nariadená karanténa pre podozrenie z nákazy prenosnou chorobou a pri ochorení touto nákazou.
Krízová sociálna situácia ( § 2 ods. 4 zákona č.448/2008 Z. z. o sociálnych službách)
Krízová intervencia (bezodkladná pomoc) sa poskytuje pri ohrození života alebo zdravia fyzickej osoby a rodiny ak:
- ide o osamelú fyzickú osobu, ktorá vyžaduje okamžitú pomoc,
- nedokáže si sám zabezpečiť nevyhnutné podmienky na uspokojovanie základných životných potrieb.
Táto situácia nevyžaduje pri zahájení opatrovateľskej služby v domácom prostredí písomné náležitosti.
Tieto sa predkladajú dodatočne.